KIA hædret med fem priser ved 2024 iF Design Awards
Kia opnåede bemærkelsesværdig succes ved 2024 iF Design Awards, hvor fem separate elementer i virksomhedens program blev hædret med en pris af det anerkendte designforums panel af ekspertdommere.
Den nye Kia EV9, der har vundet en lang række priser allerede, kan føje den eksklusive iF Gold Award for sit design til hædersrækken. Denne pris, der kun præsenteres for de 75 mest vindende designs på verdensplan, viser den fortsatte effekt af Kias ”Opposites United” designfilosofi.
Ved at udnytte den kreative spænding, der genereres af naturens og modernitetens divergerende værdier for at levere en harmonisk helhed, giver Opposites United Kias designere en ramme, hvorigennem de kan fusionere en unik kombination af slanke, skulpturelle former og sikker, selvhævdende geometri, der leverer et slående moderne men alligevel yndefuldt produkt.
“EV9 repræsenterer vores ubønhørlige jagt på at bryde grænserne for design, opkoblingsmuligheder og brugervenlighed, såvel som vores ansvar over for miljøet,” tilføjede Karim Habib, Executive Vice President og Head of Kia Global Design. “At modtage denne pris er en anerkendelse af dedikationen og engagementet fra utallige medlemmer af vores team af designere og ingeniører; og fremhæver vores ønske om at påvirke industrien og markedet med overbevisende, meningsfuldt design.”
EV9 udstråler selvtillid, klarhed og ro med sin opretstående silhuet, klare linjer og flade overflader. Den Digitale Tiger Face signatur frembringer et visionært og futuristisk look, fremhævet af det digitale Lighting Grill Pattern og de lodrette forlygter.
Interiøret, der er kendetegnet ved et fladt gulv og lang akselafstand, udnytter E-GMP-platformen til at give fremragende rummelighed, mens komponenter som sæder og midterkonsol er designet til at give en raffineret følelse og yderligere maksimere rumfornemmelsen.
Desuden er EV9’ens kabine designet i overensstemmelse med Kias ‘tre-trins genanvendelsesstrategi’. Strategien er et udtryk for mærkets forpligtelse til at sikre en gradvis reduktion af animalsk læder, introduktionen af Kias 10 must-have genanvendelige materialer og fremmelse af forskning i udvikling af naturlige materialer.
Ved prisuddelingen udtalte iF-dommerne sig om EV9: “Kia EV9 udvider de æstetiske muligheder for en stor SUV, mens den forbedrer dens funktionelle ydeevne. Bilens moderne formsprog får andre store SUV’er til at se gammeldags ud, mens de roterbare sæder på anden række og en række funktionelle løsninger gør køreoplevelsen mere social! Hvem sagde, at et ansvarligt design ikke kan være spændende?”
EV9’ens infotainmentsystem vandt i kategorien ”brugerflader”. SUV’ens infotainmentsystem refererer til bilens ydre design og den grafiske stil, der stemmer overens med værdierne fra Opposites United og komplementerer bilens design. Systemet bruger behagelige, genkendelige farver for at afrunde en unik og moderne Kia oplevelse. Det er baseret på den diagonale linje i Kias designsprog, der repræsenterer stigende tendenser og anvendes på tværs af alle infotainment-elementer, fra ikoner til skrifttyper og instrumentering. Den diagonale linje fremmer et tydeligt og sammenhængende design. Skærmens brugerflade er meget intuitiv og den sikrer en god forståelse af menuindstillingen samt diverse køredata.
Ud over EV9’ens succes blev Kia beæret med priser for flere af sine projekter, herunder brandingen ifm. Kias , mærkets ‘Windows of Inspiration’-udstillingsdesign og ‘Kia EV Unplugged Ground’ interaktiv oplevelsesdesign. Alle Kias iF Design Awards demonstrerer den afgørende rolle, som stærkt design spiller på tværs af Kia-mærket.
Alle prisvindende bidrag præsenteres på www.ifdesign.com og offentliggøres i iF Design-appen.
iF Design Awards blev grundlagt i 1954 af iF International Forum Design GmbH i Hannover, en af verdens førende uafhængige designinstitutioner. Hvert år kommer omkring 10.800 designs fra 72 nationer i betragtning til priserne, som hædrer og hylder vindere i 81 kategorier på tværs af ni discipliner: Produkt, Kommunikation, Emballage, Service Design, Arkitektur, Interiørarkitektur, Brugeroplevelse (UX), Brugerflade (UI), og professionelle koncepter. For at vinde en iF Design Award kræver det, at juryen af anerkendte designeksperter, vurderer at designet har både moderne relevans og global effekt.